v Zdraví

Meditace – zbavte se předsudků, mylných představ a začněte také používat tento silný nástroj pro vaše zdraví
  1. Stres – k čemu slouží a jak potlačit jeho nadmíru
  2. Meditace – proč a jak medituji
  3. Mé doporučení jak začít s meditací
  4. Videa a články pro získání dalších informací o meditaci

V tom seriálu článků  bych rád všechny své čtenáře zbavil mylných představ o tom, co je to meditace, kdo ji dělá, jak a proč. Dodáním mnoha informací bych vás k ní navíc postupně i rád přivedl, protože jsem přesvědčen o jejích extrémně pozitivních účincích na život člověka.

Čas k přečtení: 4 min.

Začneme tím, co je to vůbec stres

Pokud chci, abyste se opravdu nadobro zbavili předsudků vůči meditaci a pochopili její výhody, musíme začít více zeširoka.

Své fyzické a mentální zdraví stavím na 4 pilířích:
1) jednoduchá strava složená ze skutečného jídla – co nejvíce zeleniny, zdravých tuků a přiměřeného množství kvalitních bílkovin
2) pravidelný pohyb a cvičení
3) kvalitní spánková hygiena
4) neustálé minimalizování stresu

Všechny pilíře se navzájem ovlivňují a pokud není klidně jenom jeden z nich dostatečně pevný, táhne s sebou k zemi i všechny ostatní. Přičemž bez prvích 3 by toho 4. dokonce nešlo dosáhnout vůbec.

Většina lidí si stres představuje jenom jako ustavičně špatnou náladu, stáhlý žaludek a plnou hlavu dráždivých myšlenek, kterých se nedá zbavit. Jenže stres je něco MNOHEM komplexnějšího. Stres je souhrné pojmenování množství biochemických procesů spouštějících se v těle jako reakce na stresový podnět.

V lidském těle se vyvinul, aby nám pomohl přežít. Když nám v minulosti hrozilo nebezpečí například v podobě napadení divokým zvířetem nebo nedostatku potravy pro přežití tuhé zimy. Stres zapříčiní například zvýšení tepu a tím rychlejší krevní průtok, rychlejší a větší okysličení mozku a svalů, vylučování adrenalinu, zvýšení pozornosti, soustředěnost na konkrétní problém, krátkodobé navýšení kognitivních schopností, rozšíření zraku, potlačení hladu a mnoho dalších změn.

Lidské tělo a procesy v něm se vyvýjely několik desítek tisíc let. Jenomže za posledních pár stovek let přibyl obrovský počet stresových faktorů, kterým se tělo nemělo čas ještě přizpůsobit. Nemluvě o neskutečně rychlém vývoji lidstva v předchozích dejme tomu 100 letech, což se dá považovat za okamžik na časové ose vývoje čověka. Tělo nebylo a neustále není připravené na umělé osvětlení, elektroniku, rychlé změny teplot a nadmořské výšky, vyhazov, bankrot, fast foody, digitální zařízení, nadbytečný příjem cukru a vlastně i jídla jako takového, alkohol, Redbull, hygienické přípravky plné chemie a tisíce dalších stresových podnětů.

Co ve skutečnosti znamená stárnutí

Jakmile trvá stres déle, než na co je tělo zvyklé a připravené, začíná se z něj stávat dvousečná zbraň. Chronicky navýšená hladina stresu v těle, tedy trvající v řádech dnů a u některých až let, totiž začne působit naopak proti nám samotným. Postupem času zapříčiní úbytek svalů, nabírání tuku, oslabení imunitního systémů, umírání buněk, degeneraci orgánů a mozku a vznik řady chorob.

Nahromaděný stres je vlastně příčinou běžné smrti stářím. Ano, přesně tak. Stres totiž není ani zdaleka jenom takový, jak ho nejspíše v konverzacích skloňujete vy.

V těle existuje především na buněčné úrovni. Buňky našeho těla jsou každodenním běžným fungováním vystavovány oxidativnímu stresu, ten se v nich hromadí a tím vlastně lidské tělo stárne. V těle existují procesy, mimo jiné například spánek nebo meditace, které stárnutí zpomalují tím, že buněčnou strukturu detoxikují a zbavují ji tak nahromaděného stresu. Hromadění stresu a tedy samotné stárnutí bohužel odvrátit nejde. Co však do jisté míry ovlivnit ale můžeme, je rychlost jeho průběhu.

Určitě znáte ten pocit, kdy už máte dost. Potřebujete si odpočinout, jet na chatu a strávit nějaký čas v klidu v přírodě, lehnout si a nic nedělat nebo si zajít na masáž. Kdybyste jezdili s autem jenom na dvojku a motor nechali protáčet na 8 tisíc otáček, zanedlouho byste museli do servisu. Stejně tak je to s lidským tělem. Pokud mu dáváte neustále zabrat a stresujete ho nedostatkem spánku, odpočinku, pohybu a nekvalitní stravou plnou cukrů a průmyslově zpracovaných potravin, přinejmenším běžné nemocnění je pouze otázkou času.

Většina lidí tak vlastně dobrovolně stárne rychleji, než by musela. Sami se připravují o několik (desítek) let na tomto krásném světě. To je přesně to, co jsem totiž už naznačil. Je to dobrá zpráva, pokud si ji ale vezmete opravdu k srdci. Rychlost stárnutí a jeho intenzita jsou v našich rukou! Je jenom na nás, zdali budeme naše tělo zahrnovat nadbtečnými stresovými toxiny a naopak nebudeme dělat nic proto, abychom předcházeli jejich nadbytečnému hromadění než je nutné a pravidelně mu pomáhali se jich zbavovat.

Jak minimalizuji stres já

To vše jsem si naštěstí uvědomil v poměrně nízkém věku. A jsem za to vážně vděčný! Není to tím, že by mě snad osvítilo nebo něco. Je to mým skutečným zájmem o své tělo a zdraví. Je to tím, že jsem si uvědomil, že mám tělo pouze jedno a byla by škoda nevyužívat jeho plného potenciálu po celý život. Rozhodl jsem se tedy, že se o něj budu starat až do poslední minuty. A to tak, že budu dbát na dodržování všech 4 pilířů, které jsem popsal na začátku.

Osobně se stresem bojuji takto:

  • Čas sám na sebe
    • brzké vstávání
    • čtení
    • procházky
    • meditace
  • Kvalitní spánková hygiena
  • Konzumace skutečných prvotních potravin bez obalu a složení
  • Pravidelné cvičení alespoň 3x do týdne
  • Doplňky stravy (Omega 3, vit D, hořčík, zinek, B6, melatonin)
  • Relaxační hudba
  • Celý den strávený s Hančou
  • Thajská masáž
  • Pozorování východu nebo západu Slunce
  • Jednou za čas sklenka červeného
  • Plavání
  • Procházky s kamarády
  • Večer potlačuji aplikacemi modré světlo vyzařující z počítače a mobilu

Něco je vyloženě prevence a něco zase spíš pro snížení hladiny stresu. Naštěstí je v mém životě vše jak má být, a proto se málo kdy stane, že stres opravdu cítím. Pokud ano, je to většinou tím, že ho v sobě vyvolám sám. Prací a tradingem, když moc tlačím na pilu. Snad nikdy se nestává, že by za můj stres mohla nějaká externí událost. A žiju v domnění, že je to u každého stejně. Jenom je rozdíl v tom, že lidi mají tendenci svádět vše na okolí. Já vím, že realita nám stres nezpůsobuje, způsobujeme si ho sami tím, jak na realitu reagujeme.

Díky tomu, že je stres můj nepřítel číslo jedna, bývám nemocný maximálně jednou do roka, netrpím zažívacími problémy, nebolí mě klouby a svaly, hlava mě bolí tak jednou za čtvrt roku po těžké kocovině, jsem emočně stabilní, nejsem ustavičně podrážděný, dobře spím a celkově se cítím šťastný a spokojený.

V příštím díle vám prozradím, proč je v prevenci proti stresu právě meditace můj nejsilnější nástroj!

Máte něco na srdci? Klikněte zde a napište komentář.

Komentář

Webmentions

  • Piano talkshow - kompletní audionahrávka z rozhovoru - Jakub Kapušňák

    […] na burze, o dosahování cílů a snů, o mé ranní rutině – bzrkém vstávání, meditaci, ledové sprše, cvičení nebo o mém zdravém […]