v Jde to i jinak, Zdraví

Čas k přečtení: 7 min.

Dříve pro mě bylo slovo zdraví pouze bezduchým pojmem. Měl jsem po každém větším jídle tendenci si odpočinout. Co 3 hodiny jsem musel sníst nějaké ovoce nebo jinou svačinku. Energie mi během dne kolísala, stejně tak má nálada, vůle, soustředění a jiné kognitivní schopnosti. Někdy jsem usínal i několik desítek minut a těžce se mi vstávalo. Bolívala mě hlava alespoň jednou do týdne. Křeče v břichu a plynatost byly na denním pořádku. Měl jsem škaredý ekzém různě po těle, vysušenou kůži a pokožku pokrytou akné. Nový kaz mi musel můj zubař ošetřovat při každé návštěvě a nemocný jsem byl klidně i 4krát do roka.

Zažíváte většinu z toho i vy? Věřím, že někteří z vás ano a asi si na to dokonce už i zvykli. U čeho to jde, na to máte prášky. Bohužel to není nic neobvyklého. Víceméně jsem na tom byl stejně jako většina ostatních.

Nepřijde vám na tom ale něco zvláštního? Nic z výše uvedeného sice nevyhovuje nikomu z nás, ale téměř každý to po určité době přijme jako fakt, se kterým se prostě musí v životě smířit.

Opravdu se ale musíme každý den cítít špatně? Nemít energii, být náladoví, trpět nějakou bolestí, stále být nemocní, špatně vyspaní, nesoustředění, neschopni pořádně myslet, mít vysoký tlak, motající se hlavu, mít problémy se zažíváním, být nafouklí…

Co jíme, ovlivňuje, jak se cítíme

Je to teprve zhruba rok a půl, co jsem zjistil, že nic z toho není nutné. Natožto aby se to projevovalo každodenně. Ať si myslíte co chcete, a ať přiřazujete své trápení čemukoliv, nezavisí to z 80% na ničem jiném, než na tom, jak se stravujete.

To, co vkládáme do svého těla, má obrovský efekt na to, v jakém stavu se naše tělo nachází. Ať máte, či nemáte ponětí, jak které potraviny a látky na tělo působí, co myslíte, která z následujících diet bude mít lepší dopad na naše fyzické a mentální zdraví?

Která nám pomůže k tomu, abychom využili svého potenciálu naplno?

  1. V 7.30 na snídani 3 bílé rohlíky s Ramou a salámem nebo s nutelou, k tomu kafíčko s cukrem a mlékem nebo sáčkový ovocný čaj a nakonec banán – víme totiž, že abychom byli zdraví, musíme jíst ovoce. V 10:15 už zíváme a máme na něco chuť, nemůžeme se dočkat oběda. Dáme si tedy další kávu a k tomu zakousneme zdravou svačinku BeBe Dobré ráno nebo celozrnou kaiserku. 12:30 hurá na oběd! Dnes máme kuřecí steak se sýrem a broskví, českou specialitu, podávanou s hranolkami a tatarkou. A nebo vepřovou krkovici s rýží. Dezert nesmí chybět, tentokrát volíme tiramisu – přeci ho nevynecháme, když je za výhodnou cenu k menu. Kéž bychom si tak teď mohli dát dvacet, že? 15:30, vítejte, chuti a hlade! Čas na pauzu, další kafe a k němu svačinka z domu – sandwich udělaný z chleba s taveným sýrem a ředkvičkou. A protože chceme být zdraví, nezapomeneme na jablíčko. A mandarinku. Nebo dvě. 19:00, jsme strašně zaneprázdnění, a proto není čas na pořádnou večeři, dáme si klasiku, tak jako 6 dní v týdnu. 3 krajíce bílého chleba s Ramou, se šunkou a se sýrem to jistí. K tomu přikousneme rajče a okurek, jsme zdraví! Dobré, pro dnešní den to stačí. 21:00, a nebo ne, ještě tam pošleme brambůrky, protože se povalují rozbalené v kuchyni a zakončíme to pár mandlemi obalenými v bílé čokoládě, jako sladkou tečku za dnešním dnem. Pánové si neodpustí u televize jednoho lahváče, dámy 6 čtverečků mléčné čokolády. Během dne pijeme střídavě slazenou minerálku a koupený jahodový sirup.
  2. 7:00 půl litru čisté vody s citrónem a doplňky stravy. 7:30, snídaně, na kvalitním kravském másle míchaná domácí vejce 3ks s cibulkou, trochou soli, chilli a kurkumou, k tomu hrst mixu listového salátu, půl velkého talíře sezónní zeleniny (brokolice, kedlubna, mrkev, zelí, cherry rajčata, okurek), 10 loupaných mandlí a lžička kokosového oleje. Po snídani káva nebo zelený čaj. 10:15, energie až až, na jídlo ani pomyšlení. Ve 12:30 vytáhneme krabičku s nachystaným obědem z domova. Máme v ní dušenou bio hovězí květovou špičku na žampionech a jako přílohu spařenou brokolici, orestovanou cibulku a listový špenát s kokosovým mlékem a špetkou soli. Plnou krabičku – pořádnou porci! Dezertem je nám jeden čtvereček 80% hořké čokolády a kyselkavé nepřepražené espresso. 15:30 fungujeme na plné obrátky, není potřeba zvyšovat cukr v krvi a insulin žádnou “zdravou” svačinkou. 19:00 si dáme na večeři třeba 96% krůtí šunku, pár mandlí, ze dvě lžičky kokosového oleje a plný talíř zeleniny. Nebo si k tomu upečeme červenou řepu. A nebo batát. Odměníme se lupínky čerstvého kokosu, hořkou čokoládou nebo třeba napečeným domácím dezertem z mandlové, či kokosové mouky. 21:00 se cítíme nasycení, spokojení, na jídlo už nemáme ani pomyšlení. Vypínámé veškeré elektronické přístroje a chystáme svou mysl na kvalitní spánek. Po celý den pijeme pouze čistou vodu, neoslazený čaj a kávu.

Variant je mnoho, tohle je pouze náhodný výběr z desítek různých kombinací. Snažil jsem se to nepřehánět. Na obou stranách by mohly být jak lepší, tak daleko horší varianty.

Člověk nemusí být nutriční guru, aby pouze za pomoci selského rozumu došel k tomu, která z prezentovaných diet bude efektivnější. Každý to teď ví, každému je to jasné. Přitom jsme ale někteří schopni do sebe každý den dobrovolně ládovat “jídlo“, které vlastně s jídlem nemá nic společného.

Je na čase si uvědomit, že tyto stravovací návyky vás pomalu, ale jistě likvidují. Stáváte se slabšími, náladovějšími, náchylnějšími k různým nemocem, dementnějšími a zkracujete životnost svého těla o několik (desítek) let.

Dobrovolně své tělo devastujete.

Jaké stravovací návyky jsem si pro pevné zdraví vypěstoval já?

Budu se snažit být konkrétní, ale zároveň nebudu nic rozpytvávat do hloubky. Rovnou se s vámi podělím o své vlastní stravovací návyky, ke kterým existují samozřejmě i důvody, o kterých budu ale na blogu psát postupně.

  1. Dbám na kvalitu – A to především! Mé stravovací návyky totiž nejsou pouze o dodržování určitých nutričních pravidel. Co nejvíce se zaměřuji na to, abych jedl velmi kvalitní potraviny. Tzn. potraviny, které jsou skutečné, nejlépe prvotní.
  2. Co jde, to si obstárávám domácí nebo od lokálních farmářů
  3. Piju pouze vodu – Kromě kávy a čaje nepiju po celý den nic jiného, než čistou, filtrovanou vodu.
  4. Sacharidy jsou mým úhlavním nepřítelem – Nadbytečný příjem sacharidů, tedy především cukrů, je to, čemu se ve své dietě vyhýbám nejvíce. Páchají totiž v lidském těle téměř veškeré zlo a jsou přičinou většiny nemocí, které známe. To znamená, že se vyhýbám téměř všem potravinám, na které si jen vzpomenete. Nejím brambory, rýži, těstoviny, sladké a slané pečivo, pizzu, knedlíky, omáčky, většinu ovoce, bonbony, sladké tyčinky, mléčnou čokoládu, muffiny, cookies, zákusky… Je pro mě složité si na všechno vzpomenout, ty věci z mého života úplně vymizely a já už ani nevím, co všechno existuje.
  5. Nejím výrobky ze zrnin – Tzn. především výrobky z mouky. Žádné pečivo (ani celozrné), buchty, koláče, dorty. Ale ani žádné prvotní zrniny jako jsou ovesné vločky, pohanka, bulgur, kuskus, proso a mnoho dalších.
  6. Nejím mléčné výrobky – A pokud ano, tak velmi zřídka, pocházející od farmářů a pouze ty vysoko tučné. V mléce obsažené bílkoviny (hlavně ale kasein) způsobují řídnutí kostí, degenerativní onemocnění mozku, cukrovku typu 2, autoimunitní onemocnění (např. můj ekzém) a mnoho dalších. U mléčných výrobků záleží především na výrobě. Sem tam si dopřeju řecký jogurt, čerstvý tučný sýr a kefír.
  7. Čerpám energii z tuků, ne ze sacharidů – Tuky dokáže naše tělo využít 8x efektivněji než cukry. Nevzniká při jejich spalování tolik metabolického odpadu jak při spalování cukrů, tudíž naše tělo stárne a degeneruje pomaleji. Zasytí nás více, kvalitněji a na delší dobu. Jejich pravidelná konzumace našemu tělu umožní spalovat tuky uložené v těle a využívat je na energii, pokud nemáme zrovna nic k snědku. Chrání mozek a srdce. Převážnou většinu mé stravy tvoří kromě zeleniny a kvalitních bílkovin právě zdravé tuky – hovězí maso, vejce, ryby, ořechy, avokádo, kokosový olej, olivový olej, máslo.
  8. Snažím se, aby byla všechna má jídla složena z prvotních surovin – Suroviny, které nemají žádné složení, bez čehokoliv přidaného navíc a pokud to jsou zvířecí produkty, chci, aby daná zvířata žila co nejvíce jim přirozeným způsobem. Vejce od slepic z volného výběhu, máslo z mléka volně pasoucích se krav na louce, maso z hlubokomořských divokých ryb.
  9. Jím obrovské množství zeleniny – Snažím se co nejvíce míchat všechny možné druhy, barvy, typy. Co nejvíce využívám sezónnosti, která nám přináší v každém ročním období jinou zeleninu. Zeleninu mám na snídani, na oběd, na večeři a pokud potřebuji, tak i na svačinu. Získávám z ní většinu živin, minerálů, enzymů, vitamínů. Zároveň dávám přednost vždy listové, zeleně zbarvené zelenině, která obsahuje potřebných látek nejvíce a zároveň nejméně sacharidů. Miluju brokolici, špenát, polníček, kapustu, římský salát, růžičkovou kapustu, květák, římský květák, jarní cibulku, čínské zelí, ledový salát, zelí, kysané zelí.
  10. Příjem mikroživin denně suplementuji doplňky stravy – Kvůli dnešní kvalitě potravin nelze ani zdaleka přijmout dostatečný počet všech mikroživin, které naše tělo potřebuje ke správnému fungování. Proto denně suplementuji zinek, vápník, hořčík, selen, vitamín (hormon) D3, Omega 3. Z těch, které nejsou nutné, ale jsou vhodné pro mé cíle, bych zmínil například gingo bilobu, guaranu, výtažek z kořene Maca,
  11. Vařím(e) si 90% jídel doma – Tím ovlivňuji kvalitu a složení mých jídel. V restauracích jím pouze pokud opravdu musím. Nebo pokud chceme s Hančou vyzkoušet nějaký nový podnik, popřípadě si užít jídlo v nějakém z našich oblíbených, i když zrovna nesplňuje mé podmínky. Vždy ale v menu vybírám to, co mým pravidlům nejvíce odpovídá.
  12. Jím 3 jídla denně, nerozlišuji názvy – Snídaně, oběd, večeře. Postupem času naše společnost od sebe tato jednotlivá jídla začala až příliš odlišovat a jejich složení se stalo stereotypem. Na snídani jogurt, na oběd maso, na večeři pečivo.  Jejich podstata je ale přitom naprosto totožná – dodat nám energii a potřebné živiny pro správné fungování našeho organismu. Já je nerozlišuji. Jde mi o jejich složení a to si nenechám diktovat tím, jaká část dne zrovna je. Bílkoviny, tuky, zelenina. 3x denně. Tečka.

Ať už je váš důvod jakýkoliv, doporučuji si tyto návyky osvojit taky. Jeden po druhém, postupně. Já jsem se taky nerozhodl ze dne na den, že budu dodržovat všechna tato pravidla. Přicházela postupně. První voda, potom pečivo, potom sacharidy, potom mléčné výrobky, potom bio/farmářské výrobky atd.

Celé to ale začalo tím, že jsem se začal sám vzdělávat. Chtěl jsem vědět víc, chtěl jsem se cítit skvěle každý den. Otevřel jsem se tedy novým pohledům na zdraví a potlačil jsem své předsudky a vsugerované “polopravdy”. A to je vše. Jakmile jsem měl dostatek informací, rozhodl jsem se pro změnu.

Chcete se cítit taky skvěle? Pamatujete si vůbec, jaké to je, nebýt omezován svým zdravotním stavem? Připomeňte si to. Přísahám vám, že se zamilujete do skutečného jídla a do stavu, ve kterém díky němu budete.

Zahrňte do svého života jedno z mých pravidel ještě dnes!

Máte něco na srdci? Klikněte zde a napište komentář.

Komentář