v Zdraví

Čas k přečtení: 4 min.

Ani ne za 2 týdny tady máme Vánoce. Respektive celé období vánočních svátků, které trvá víceméně posledních zhruba 7-10 dní v roce.

Tuny cukroví, Arabesky, Toffifee, chlebíčky, jednohubky, obložené talíře, brambůrky, tyčinky, sušenky, křupky, popcorn, nachos, Coca Cola, Fanta, Sprite, džusy, pivo, alkohol, svařené víno, grog, punč, vaječný likér…

Všichni mají ve zvyku v tomto období hodovat. Nedivím se, sám jídlo, a především jídlo jako sociální aspekt, považuji za jednu z nejdůležitějších součástí mého života. Jídlo a pití jsou nedílnou součástí každé oslavy, každého svátek, každé významné události.

Jenže čeho je moc, toho je příliš. Po Vánocích se většina lidí cítí mizerně. Jsou nafouklí, všechno je bolí, nemůžou se na sebe podívat v zrcadle, nevlezou se do kalhot, mají pocit viny a sžírají je výčitky. Jídla a pití bylo totiž…. HODNĚ.

Přitom je to právě začátek nového roku, do kterého se všichni chtějí vrhnout po hlavě. Většina lidí si dává předsevzetí, díky kterým by se chtěli posunout na další level. Ať už ve svém osobním nebo pracovním životě. Dávají si předsevzetí, které vyžadují odhodlání, disciplínu, vytrvalost, trpělivost.

Ale hlavně vyžadují obrovskou dávku energie.

Jak tedy chtějí dostát svým předsevzetím a makat ne lepším životě? Když jejich těla by 1. ledna raději implodovala z toho všeho, co musela v předchozích několika dnech pozřít, než aby fungovala alespoň trochu efektivně. Natož aby ze sebe vydali maximum a vážně pro svá předsevzetí začali něco dělat. 

Tipy jak během Vánoc nepřibrat a navíc předehnat všechny ostatní hned v lednu

Pokud jste jako já a chcete se do toho s příchodem 2016 opravdu opřít, neměli byste pohodu a klid zaměňovat za obžérství. Nemají spolu totiž nic společného.

Mám v plánu ubrat na svých jinak poměrně striktních stravovacích návycích a užít si trochu návykového cukru navíc. Ale i přesto je pro mě produktivita na začátku nového roku důležitější, než extrémní pohodlnost na sklonku toho aktuálního.

Dodržujte tato pravidla se mnou a hned od 1. ledna začněte šlapat do plných!

  1. Jezte dostatek kvalitních bílkovin a zdravých tuků – Hovězí maso, drůbeží maso, ryby, vejce, oříšky, avokádo, kokosový olej, kokosové máslo, olivový olej, přepuštěné máslo. Zpomalí vaše trávení, tím vás zasytí na delší dobu a zároveň minimalizují chuť na přeslazené a přesolené výrobky.
  2. Vyhýbejte se pečivu, těstovinám, bramborám a rýži – Jezte cukroví, to k Vánocům patří. Když už, tak ale aspoň omezte příjem ostatních sacharidů a cukrů.
  3. Běžné sacharidové přílohy nahraďte zeleninou – Alespoň přes Vánoce! Křupe, takže tělo ví, že jí skutečnou potravu. Snězte jí kolik chcete, zasytí vás a o to méně sníte nezdravých věcí. Dodá vám potřebnou vlákninu pro správné trávení a pomalejší vstřebávání glukózy do krve. Na obložených talířích se jí proto nevyhýbejte. Chlebíčky a cukrovím se odměňujte za to, že sníte alespoň malou porci zeleniny.
  4. Pijte převážně čistou vodu – Vyvarujte se naprosto zbytečným stovkám kalorií v podobě slazených pití, limonád, džusů, minerálek a alkoholu. Když už budete něco z toho pít, střídejte to. Jedna sklenice něčeho sladkého nebo alkoholového, další sklenice vody.
  5. Choďte alespoň ob den na procházku – Nejlépe každý den. 30-90 minut bohatě stačí. Hlavně ale neseďte jenom u televize a nepojídejte cukroví. Nikdo vás nenutí do cvičení, když jste doposud necvičili, běžte ale na procházku. Využijte vánočního klidu a pohody pro rodinné procházky nebo i procházky o samotě – jděte si ven vyčistit hlavu, zklidnit se, zamyslet se nad tím, jaký byl vás uplynulý rok. Nejen, že to pomůže vybalancovat vaše hormony po nadbytečném příjmu kalorií v podobě cukrů, bude to mít i pozitivní psychologický účinek.
  6. Do 12 hodin nic nejezte a poslední soustu si dejte nejpozději v 9 večer – Respektive dodržujte maximálně 7-9hodinové okno, ve kterém budete jíst. Během daného časového okna jezte kolik chcete. Díky tomuto přerušovanému půstění dáte tělu dostatek prostoru na regeneraci, vstřebání živin a hlavně na využití glykogenu (úložná forma cukrů) v játrech a vašich svalech. Pokud totiž máte zásoby cukru v těle plné, k čemuž vám stačí jedno vánoční odpoledne, a konzumujete dál, nadbytečné sacharidy, které tělo nemá jak využít, se mění v tuky a ty se ukládají na místa, kde je vážně nechcete.
  7. Upečte cukroví ze zdravějších ingrediencí – Zapomeňte na Heru (ztužený rostlinný tuk – fuj fuj), na rafinovanou bílou mouku, na rafinovaný bílý cukr a udělejte to tento rok jinak. Asi není možné chtít po vás přejít z bílé mouky hned na kokosovou nebo mandlovou, z bílého cukru na stévii nebo kokosový cukr a z Hery na přepuštěné máslo Ghí. Určitě není pro nikoho ale problém použít mouku špaldovou, či žitnou, kvalitní máslo od kraviček a pro oslazení pouze med. Ano, bude to dražší. Uvědomte si ale, za co všechno utrácíte víc, než je třeba. Vážně se chcete u vašeho zdraví ohánět cenami?
  8. Když už budete pít alkohol, pijte ten nejméně kalorický – Suché červené víno a kvalitní čisté neochucené destiláty. Vyhněte se litrům piva, sladkým likérům, míchaným drinkům. A nezapomeňte, vše zapíjet velkým množstvím vody!

Přijde vám to moc striktní? Mně ne. Pro mě to bude dokonce úleva od toho, jaké návyky dodržuji po zbytek celého roku. Proč by to mělo být pro vás složitější?

Chcete změnu? Chcete se konečně cítit lépe, být produktivnější, mít neustále energii, být se svou postavou spokojení a být zdraví 360 dní v roce? Říkáte si, že začnete až v novém roce?

Pokud to myslíte skutečně vážně a chcete se cítit tak dobře, jako se cítím já, začnete ještě na konci tohoto roku a budete přes Vánoce dodržovat alespoň ze 70% tipy, které jsem vám v dnešním článku dal.

Máte něco na srdci? Klikněte zde a napište komentář.

Komentář