v Jde to i jinak

Čas k přečtení: 4 min.

Jsou to zhruba 3 roky, co jsem zjistil, že ráno je má nejoblíbenější část dne. Pokud do 9 hodin stihnu pro mě nejdůležitější věci, jsem sám pro sebe vítěz. Po celý den už se cítím skvěle, ať už se stane cokoliv. Ke všemu totiž už přistupuji pozitivněji, s větším klidem, nadhledem a rozvážností.

Jakmile vyhraju ráno, vyhraju celý den!

Ráno je totiž jediná část dne, kdy mám skutečně čas jenom sám na sebe. Ráno můžu dělat to, co není sice urgentní a důležité pro ostatní, ale co je důležité pouze pro mě.

Každé ráno se proto snažím naplnit činnostma, které mě dělají šťastným. Jsou to jednoduché, základní činnosti, které mi ale přináší maximální pocit spokojenosti a nejlépe si je vychutnám právě před tím, než ožije celý svět.

Ráno je pro mě čas klidu, ticha, čistoty a prostoru. Každé ráno mám rande sám se sebou. Jenom já a věci, které mě uspokojují. Jenom já a mé myšlenky, sny, knihy, texty, poznámky a nebo taky úplné ticho.

K dokonalému ránu patří brzké vstávání

Nejenom abych všechno stihl, ale taky proto, abych byl ráno opravdu sám, vstávám dříve než Hanča. Dobrovolně z postele vylézám dříve, než skoro všichni ostatní. A přitom bych nemusel. Pracuji totiž z domu – podnikám přes internet a můj denní harmonogram záleží jenom a pouze na mě.

Já ale chci. Potřebuji to!

Aktuálně to znamená budíček v 6 hodin. Minulý rok to bylo i o něco dříve, v 5:30. Zjistil jsem, že šestá mi ale vyhovuje nejvíc. Nesvazuje mě to totiž v tom, kdy musím jít spát. Můžu jít spát kdykoliv mezi 22. a 23. hodinou a stále přitom dosáhnu spánku 7 – 8 hodin.

Svůj ranní rituál jsem ochotný okleštit nebo i úplně vynechat pouze v případě, že jdu spát pozdě. Pokud jdu spát až o půlnoci nebo dokonce ještě později, při vstávání v 6 bych spal méně než 7 hodin čistého času a to nedopustím. Vím totiž, že pravidelný kvalitní spánek je dokonce ještě před jídlem a cvičením to nejdůležitější a nejprospěšnější co můžeme pro náš fyzický a mentální stav dělat.

Takto brzy vstávám každý den. I o víkendech. Sobota a neděle jsou pro mě totiž co se mých aktivit týče, stejné dny, jako všechny ostatní. Pouze ze sociálního hlediska se pro mě někdy liší – návštěva Zlína, večírky, oslavy, výlety.

Určitě mi dáte za pravdu, že když jste někdy vstali brzo, protože jste potřebovali stihnout udělat pár věcí třeba před odchodem do práce nebo odjezdem na výlet, připadal vám potom den delší. A přesně tak to je! Každý můj den je dostatečně dlouhý. Nejsem ten, co si neusátle stěžuje na to, jak by potřeboval více času. Jde to vyřešit vstáváním brzy a prioritami – neztrácet čas hloupostma.

Mám pocit, že když vstanu někdy třeba až v 8, tak mám poloviční den. Je to tím, že jsem vynechal svůj ranní rituál, nebyl jsem vítězem hned od rána a večer cítím, že mi v tom dnu něco chybělo.

Můj ranní rituál je to, na co se těším nejvíc

Jak vypadá mé ráno? Nejde o nic jiného, než o po sobě jdoucí zdravé návyky. Návyky, které jsem si já sám vybral, které mě baví, naplňují a dělají mě štastným. Jsou to návyky, kterými pečuji sám o sebe. O svou mysl a o své tělo. Návyky, které tak v celku tvoří můj tak milovaný ranní rituál.

Nejsou to činnosti, které by byly prospěšné pro ostatní. Nebo snad produktivní, pracovní činnosti. Ano, ve finále jsou mé ranní návyky prospěšné všem a všemu okolo mě – spokojený Jakub totiž znamená spokojené okolí a produktivní den. Přímo se však nevztahují k ničemu jinému, než jsem já sám.

Každé ráno nehledě na to, kdy jsem šel spát a kdy jsem vstával:

  1. po celou noc a i většinu rána mám mobil v režimu letadlo, abych neměl tendence kontrolovat sociání média a emaily
  2. postupně během zhruba 5 minut vypiju litr čisté filtrované vody
  3. dám si všechny suplementy a doplňky stravy + je nachystám Hanči
  4. uklidím nádobí a různé věci v místnosti – začínám den v uklizeném prostředí
  5. porce zdravých tuků (kokosový olej a máslo) a espresso, popřípadě pokud mě čeká náročný den, tak snídaně sestavená ze 3 vajec, zdravých tuků a spousty zeleniny
  6. sprcha zakončená ledovou vodou, kokosový olej na obličej
  7. ustelu si postel
  8. třešnička na dortu – kontrola toho, kolik mi FoodiesFeed vydělalo předchozí den 🙂

Když vstávám v 6 hodin, své ráno ráno vyhraju pokud splním alespoň 3 z 6:

  1. 20-40 minut meditace
  2. 30 minut fyzický trénink HIIT (intenzivní intervalový trénink)
  3. mentální trénink pomoci her Lumosity
  4. psaní – ať už osobního deníku nebo článku
  5. čtení knížky nebo článků
  6. alespoň půlhodinová procházka s podcastem nebo audioknihou v uších

O ranní rituálech toho tady bude ještě hodně. Ranní rituál je nejen pro mě obrovské téma. V každém druhém interview s někým úspěšným padne minimálně jedna otázka ohledně jejich ranního rituálu, spousta startupů se zaměřuje na ranní rituál, existují stránky, na kterých nenajdete nic jiného než ranní rituály různých lidí, největší mediální zdroje jako Lifehacker, Forbes nebo The New York Times, stejně tak jako nejznámější světoví bloggeři chrlí jeden článek o ranních rituálech za druhým.

Čím dál tím více lidí si totiž začíná uvědomovat, že náš ranní rituál je to, co nás po zbytek dne a tedy i po celý život, formuje. Hraje obrovskou roli, zdali ráno stíháme, nebo nestíháme, co konkrétně děláme, jak se u toho cítíme a jestli to děláme protože chceme nebo protože musíme.

Jsem toho názoru, že kvalitní ranní rituál námi ušitý na míru je jedním z hlavních klíčů ke štěstí.

Máte něco na srdci? Klikněte zde a napište komentář.

Komentář