v Jde to i jinak, Zdraví

Tento příspěvek plánuji už několik měsíců. Proto jsem si po celou tu dobu fotil jídla, která vypadala alespoň trochu k světu. Všechno jsou variace toho, co si děláme s Hančou doma denně. Díky tomu, že Hanča ještě studuje a já pracuji z domova, můžeme 90% času obědvat i večeřet doma. Ačkoliv ani práce není výmluvou, Hanča si, předtím než se začala učit na státnice, do kanceláře vařila vždy buď předchozí večer nebo v 7 hodin ráno před odchodem. Nesnídáme, až do oběda fastujeme (intermittent fasting 1 2 3) – nícméně když už někdy snídáme, protože nás třeba čeká náročný den na cestách, tak se jídlo ničím neliší od toho, co uvidíte dole na fotkách.

Poměrně často se mě lidi ptají, co vlastně jíme, když nejíme pečivo, rýži, brambory, knedlíky, těstoviny, cukr a další bílé zlo, především to průmyslově zpracované a rafinované. Vždy odpovím, že je to velice jednoduché – zeleninu, maso (kupujeme jenom od farmářů, půl na půl hovězí a krůtí), masové výrobky, vejce, ořechy, máslo, kokosový olej, olivový olej. A vlastně ještě jednodušeji prostě nekonzumujeme nadměrné množství sacharidů, cukrů a jíme pouze kvalitní zdravé tuky, bílkoviny a zeleninu (v ideálním případě náš jediný příjem sacharidů).

Jenže potom hned přistane bez jakéhokoliv zamyšlení se nad hloupostí daného dotazu “A není to nuda? Nejíte pořád to samé dokola?” Seriózně? Říká někdo, kdo si neumí jako přílohu dát nic jiného než jsou brambory, pečivo, rýže nebo těstoviny? To jako nikdy ten člověk netuší, kolik druhů zeleniny existuje, na kolik způsobů se dá připravit a jak výjimečné a ojedinělé chutě tím vznikají? Ne to ne, raději zůstane u síly zvyku a ve své komfortní zóně. HRANOLKY NA HRAD!! A ovesná kaše s nimi…

Protože nikdy nevaříme z receptů (k čemu?) a mě samotného fotky inspirují nejvíce, vím, že stačí jídlo pouze vidět, aby se člověku zrodil nápad, co si dá dnes na oběd nebo na večeři. Recepty si totiž zvykli násladovat lidé, kterým odumřeli chuťové pohárky tím, co celý život jí. Pokud se ale člověk nějakou dobu stravuje zdravě, pouze skutečným jídlem, vrátí se mu původní chutě. Ty, kterým nelže veškerá ta chemie, kterou dnes bohužel běžně konzumujeme. No a díky tomu je daleko snažší kombinovat vše podle toho, na co máme chuť, ne podle receptu.

Ve většině případů, hlavně když se jednalo o večeři, bylo příšerné světlo, takže zhruba polovina fotek na tom není esteticky zrovna nejlépe. Nicméně mi v tomto příspěvku ani zdaleka nejde o to ukázat vám pěkné fotky jídla, na ty se můžete podívat na mém FoodiesFeed, ale inspirovat vás k větším výkonům ve vaření a ve zdravém stravování. Je to jenom malá část toho, co jíme, pro ukázku to ale určitě stačí. Téměř každý den máme na oběd ještě i zeleninovou polévku, ale ty nefotím, protože na nich není moc co fotit. Vždy velmi krátce povaříme zeleninu, na kterou máme zrovna chuť, přidáme bylinky, koření a rozmixujeme na krém (málo vody a hodně zeleniny, nešetřete).

Přestaňte se vymlouvat a nahraďte ty brambory kapustičkou!

Ale tak přeci jen mi to nedá a šoupnu sem i profesionálnější kousky, ať je na co se dívat 🙂 No nejsou ty barvy nádhera? Když jíte zdravě, jíte i očima. Co myslíte, že vám dělá talíř pěkným, knedlíky, rýže? Samozřejmě, že zelenina. Díky tomu, že jím pouze reálné jídlo bez složení a obalů, dívám se na tu parádu minimálně 2x denně a to samo o sobě mi dokáže rozzářit den, dodat energii, soustředěnost a zlepšit náladu. Nikdy se nemůžu dočkat, až se do té barevné duhy pustím a na konci se cítím vždy vděčný za to, jak moc jsem svému tělu opět prospěl.

Máte něco na srdci? Klikněte zde a napište komentář.

Komentář

  1. Ahoj,

    velmi by mě zajímalo, kde čerpáš inspiraci. Máš nějaké oblíbené blogy, které by jsi doporučil?

    Předem mockrát děkuji

    Měj se skvěle

    S pozdravem

    Lucie

    • Ahoj,

      omlouvám se za pozdější odpověď, byl jsem zrovna na cestách ve Vietnamu. Děkuji za komentář.

      Už od začátku v podstatě vaříme podle toho, co máme zrovna v lednici. Jedna z věcí, která mě na této dietě baví, je její relativní jednoduchost přípravy. Zelenina + maso na různé způsoby. Chápu, ze začátku může být možná člověk trochu bez inspirace, ale osobně jsem si postupem času oblíbil různé kombinace zeleniny, masa a taky jejich přípravy. Smažení na olivovém oleji, kokosovém oleji, másle, vodě, pečení v troubě… Skutečně jde jenom o různou kombinaci ingrediencí v lednici. Nakupujeme co nejvíce sezónní čerstvé zeleniny a víceméně se snažíme držet vše jednoduché, aby příprava zabrala třeba jenom 30-45 minut. Snaž se nakupovat co nejvíce zeleniny – špenát, brokolici, květák, kapustičky, chřest, kapustu, cibuli, batáty, řepu, dýni, listové saláty, avokádo, zelí, rajčata (i ta plechovková krájená)… a vše skladuj na jednom místě. Vař vždy podle toho, na co máš zrovna chuť.

      Nevím, zdali jsi takovou odpověď čekala, ale například oblíbené blogy ti bohužel doporučit nemůžu, protože žádné nemám. Nedokážu si představit vařit podle blogů – trávit čas hledáním, čtením, děláním seznamů surovin, nakupováním konkrétních surovin, vařením podle receptu atd. Na inspiraci z blogů určitě není nic špatného a věřím, že podle nich obrovská spousta lidí vaří, nejsem však jedním z nich.

      Ještě jednou děkuji, že ses ozvala. Kdyby tě zajímalo cokoliv jiného, určitě se ptej.

      Měj se pěkně,
      Jakub